.jpg - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

در واقع اصطلاح میدسنچری  (mid-century) که در زبان فارسی با نام سبک قرون وسطایی نیز شناخته می‎شود. این سبک از درون مدرنیسم اوایل قرن بیستم، از جمله جنبش بین المللی باهاوس، رشد کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، اواسط قرن پس از جنگ جهانی دوم، به لطف فن آوری های جدید تولید متریال رونق جدیدی در طراحی ایجاد شد. مهاجرت از روستا به مناطق شهری، و در نتیجه آن آپارتمان های کوچک با فضا های کم نیازمند این تغییر برای خلق این سبک بوده است. طراحی در این سبک از فرم ها و اشکال منحنی طبیعی مانند تخم مرغ و خطوط پیرامونی مینیمالیستی استفاده می کند تا یک سبک یکپارچه نوستالژیک را به وجود آورد. این سبک به دنبال ایجاد آرامش است و از هرج و مرج به دور است. تاکید زیادی بر نشان دادن عملکرد وسایل و گشودگی فضا دارد.

 جالب است بدانید که این سبک تنها برای طراحی داخلی استفاده نمی‎شود و در حوزه‎های مبلمان، لوازم جانبی، مواد و تکنولوژی نیز بکار برده می‎شود.

مطمئنا محبوبیت سبک میدسنچری به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. خطوط صاف و تمیز، منحنی‎های نرم، مواد و متریال‌های متنوع و طراحی‌های منحصربفردی که همیشه دوست‌داشتنی و جذابند. ما در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

هر آنچه باید قبل از اجرای دکوراسیون به سبک مدرن میدسنچری در خانه بدانید:

10 mid century style living - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

تلفیق فضای داخل و خارج

ممکن است این ایده امروز متداول به نظر برسد اما اگر به دهه پنجاه بازگردید در خواهید یافت که ایده زندگی در فضای داخل و در عین حال در فضای خارج، ایده ای انقلابی و آوانگارد برای آمریکایی های طبقه متوسط بوده است. سبک مدرن نیمه قرن بیستم از علاقه جدیدی که نسبت به آوردن فضای داخل به فضای خارج و برعکس آن به وجود آمده بود، نیرو می گرفت. پنجره های عظیم، درهای کشویی و پاسیوها از المان های محبوب این سبک بوده اند. ایده این سبک ایجاد ارتباطی با جهان طبیعت بوده است.

 twenty20 c82a5af5 8a2f 4109 a3ee f9a4f2c6d664 59a6ec45519de2001052c4f8 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: اگر علاقه دارید که یکی از دیوارهای فضایتان را بردارید و یا اینکه یک پنجره بزرگ از شیشه شفاف نصب کنید، و البته اگر ابزار این کار را در اختیار دارید و اگر فضای این کار نیز موجود است، تعلل نکنید. اما کماکان شما می توانید این ایده ارتباط بین فضای داخل و خارج را بدون ایجاد تغییرات خیلی عظیم به انجام برسانید. پنجره ها را بدون هیچ مانع و حائلی در برابر دید رها کنید و یا از نورگیرها استفاده کنید. یا حداقل از کاغذ دیواری ها و سایر المان های دکوراتیوی استفاده کنید که نقشی از طبیعت بر روی آنها وجود دارد.

استفاده از مواد طبیعی

استفاده لیبرال از مواد سنتی مانند چوب و سنگ و مواد غیر سنتی مانند فلز، شیشه، وینیل، تخته سه لایه ، پلکسی و فایبرگلس و لوسیت ، همینطور مبلمان و لوازم جانبی شما باید از متریال و مواد طبیعی مثل چوب، فلز، چرم یا پارچه‎های نخی به وجود آمده باشند.

image3 redsofa 57ef1d795f9b586c35ca587b 1 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

طراحی میدسنچری مدرن ارتباط مستقیمی با طبیعت دارد. اولا مهم است که شما بدانید چگونه طبیعت روی طرح فضا تاثیر می‌گذارد.

سادگی اشکال

در این سبک با اینکه همه چیز ساده است اما کسل‌کننده و تکراری نیست. هیچ چیز اضافی در سبک دکوراسیون میدسنچری مدرن وجود ندارد و به جای تزئینات پر آب و تاب از عناصر بسیار ساده و کاربردی استفاده شده است. پس شما حتما باید به هنگام انتخاب مبلمان و لوازم تزئینی برای دکوراسیون خود با این سبک، این نکته را به ذهن‌تان بسپارید و به دنبال مبلمانی با خطوط صاف و مستقیم و در صورت لزوم چندمنظوره باشید. سعی کنید لوازم دکوری شما فقط با خطوط منحنی خود تزئین شده باشند و از تجملات زیاد اجتناب کنید. همینطور آثار هنری و تزئینی این سبک بسیار خاص و غنی بوده و ظاهر پیچیده‌ای به اتاق می‌دهد.

Screenshot 23 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

همینطور این سادگی باید در دکوراسیون و طراحی فضای شما نیز در نظر گرفته شده و اعمال شود. نقطه کانونی اتاق خود را تعیین کنید و بر حسب عملکرد اتاق‌تان، فضا را بچینید. برای مثال شما می‌توانید برای طراحی اتاق ناهارخوری خود از یک میز با شکل جذاب و برای اتاق نشیمن از شومینه استفاده کنید و مبلمان خود را حول آن‎ها بچینید.

رنگ در  سبک مدرن  مید سنچری

MidcenturyModern3 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

سبک میدسنچری برای اینکه بتواند از لحاظ بصری ظاهر جذابی را به دکوراسیون شما اضافه کند، معمولا از رنگ‎های بولد استفاده می‌کند. عموما رنگ‌های زمینی و گرم به عنوان رنگ غالب این دکوراسیون می‌باشند و از رنگ‌های روشن و شاداب به عنوان رنگ‌های ثانویه استفاده می‎شود. ترکیب این رنگها چشم‌اندازی زیبایی را به دکوراسیون خانه‌تان خواهد داد. از رنگ‎های جسورانه مثل آبی پررنگ، زرد روشن یا قرمز آتشین در طراحی داخلی‌ استفاده و سایه‌های مختلف از آن‎ها را با هم ترکیب کنید.

نورپردازی

نورپردازی در این سبک به کمک آباژورها و  لوسترهایی صورت می گیرد که خطوط به کار رفته در طراحی آن ها ساده و فرم ها عموما هندسی می باشند. پنجره ها در سبک میدسنچری بسیار بزرگ هستند و معمولا بهره مند بودن فضا از چشم انداز به عنوان یکی از خصوصیات ثابت در طراحی ساختمان مد نظر قرار می گیرد. 

midcentury dining room - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

استفاده از روشنایی های کلاسیک متعلق به میانه قرن بیستم مانند لوسترهای Sputnik، روشنایی هایی حباب دار و آباژورهای ایستاده Arco floor می تواند به افزایش حس و حال متناسب این سبک در فضای شما کمک کند. اگر چه فرم این روشنایی ها به اندازه کافی خود مجسمه گونه هست که باعث شود حس هنری فضا افزایش یابد اما عملکرد این روشنایی ها حائز اهمیت ترین نکته است. روشنایی های طرح این دوره از زمان، آنقدر جالب توجه هستند که خود گاهی به یک موتیف و نقش برای کارهای گرافیکی تبدیل شده اند. 

mid - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

  • لوسترهای Sputnik
  • آباژورهای ایستاده Arco floor
  • روشنایی  PH Artichoke

midcentury dining room.jpg12 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

طراحی داخلی به سبک مدرن میدسنچری:

در این مقاله قصد داریم در خصوص طراحی داخلی ،چیدمان و نوع مبلمان ، رنگ در فضاهای داخلی یک خانه به سبک مدرن میدسنچری شامل فضای آشپزخانه ، نشیمن ، اتاق خواب و …. مباحثی را مطرح کنیم تا از این مقاله بتوانید به عنوان مرجعی کامل در زمینه طراحی، چیدمان و اجرای دکوراسیون در خانه خود بهره‌مند شوید. با ما همراه شوید.

آشپزخانه 

آشپزخانه های سبک مدرن نیمه قرن بیستم، موجی از آینده را به نمایش می گذاشتند. این آشپزخانه ها که پر از اشیا جالب توجه و براق هستند، از رنگ های روشن و سطوحی با خطوط مستقیم و گوشه های تند تشکیل شده اند. حداقل می توان گفت در زمان خود این چنین طراحی می شدند.

MidcenturyModern6 1 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

چند قانون ساده که باید در نظر داشته باشید: درب کابینت ها ساده و بدون فریم و بدون پانل و دستگیره دار باشند. کانتر ساده با خطوط راست گوشه استفاده شود. از متریال های خیلی پر زرق و برق استفاده نشود.

برای کف از چوب پنبه یا موکت استفاده کنید. یا از یک لمینیت که نقشی از رنگ های روشن دارد و یا حتی از کاشی های رنگ ولعاب دار نیز می توان استفاده کرد.

نیشمن 

اتاق نشیمن به سبک مدرن میدسنچری  از اوایل دهه ۲۰ تا اواسط دهه ۶۰ می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سقف کاذب با پرتوهای معلق
  • دیوار چوب : میتوانید قسمت هایی از اتاق را با استفاده از پانل های چوب پوشش دهید
  • استفاده از مجسمه اسب
  • صندلی های مدرن دانمارکی و رنگ روشن
  • ساعت Sunburst
  • نورپردازی
  • شومینه های سنگی آجری یا سنگ های طبیعی معمولا در اتاق نشیمن خانه مدرن در اواسط قرن تسلط پیدا می کنند. اغلب در مرکز اتاق درست می شود.
  • شیشه های بزرگ به عنوان راهی برای شکستن مرز بین داخل و خارج

x 594b69b02bdcb - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

قطعات مبلمان در شکل و فرم بیشتر ارگانیک هستند، در حقیقت، یکی از چیزهایی که طراحی مدرن اتاق و مبلمان مدرن را به عنوان یک بازی خوب مطرح می کند که هر دو برای یک ظاهر نسبتا مینیمالیستی، به طور قاطعانه غافلگیر کننده تلاش می کنند.

با این حال، یکی از اولین چیزهایی که مبلمان مدرن می تواند برای فضای مدرن انجام دهد، این است که برخی از این خطوط راست را با اشکال ارگانیک تر که از آن حمایت می کنند، شکسته شود. بسیاری از خطوط منحنی در اواسط قرن بیستم، منحنی هایی با لبه های گرد هستند، که هر دو می توانند شخصیت مورد نیاز را به یک اتاق اضافه کنند.

image4 greensofa 57ef1db93df78c690f736620 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

اتاق بالا در واقع دارای چند عنصر میانه قرن است که نگاه مدرن فضا را به جهت دیگری می بینند. مهمتر از همه، منحنی کوچک ارائه شده توسط مبل باعث تغییر روابط فضایی هر قطعه  از جمله مبلمان بزرگ دیگر در فضا می شود و تبدیل شدن به یک لبه منحنی دیگر به نقطه کانونی بصری می شود.

اتاق خواب به سبک مدرن میدسنچری

استفاده از چوب های طبیعی، خطوط ساده،رنگ های روشن و به کاربردن المان هایی از طبیعیت بسیار کاربردی است. میتوانید از کاغذ دیواری یا پانل چوبی که این حس را القا میکند استفاده کنید

Modern Midcentury Bedroom Ideas and Inspiration 1 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

به جای اینکه  مبلمان به صورت جعبه ای که مستقیما روی زمین قرار می گیرد، سبک مدرن مبلمان را روی پاها می کشد، معمولا از چوب  ساخته می شود. این به اتاق یک احساس باز و آرام می دهد.

لوازم جانبی تزئینی به حداقل می رسد، اغلب تنها چند قطعه از آثار هنری بزرگ و یا مجموعه های منحصر به فرد به نمایش گذاشته می شود.

 midcentury5 593b1cb53df78c537b9843a0 - دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میدسنچری (میانه قرن بیستم)

نتیجه‌گیری

به طور کلی ویژگی‎های متمایز سبک مید سنچری را می‌توان در ظاهر کلاسیک و منحصربفرد همراه با خطوط صاف و مینیمال دانست.

  • معمولا در این سبک کاربرد مبلمان بسیار مهم‌تر بوده و شکل آن تابعی از عملکرد آن می‌باشد.
  • تمامی خطوط صاف و منظم بوده و اشکال هندسی دارای منحنی‌های نرمی می‌باشد.
  • زرق و برق در این سبک جایی نداشته و از حداقل تزئینات در آن استفاده می‎شود.
  • معمولا از هر دو مواد سنتی و صنعتی در دکوراسیون آن استفاده می‌شود.